fredag 21. desember 2012

Årets julgodis ♥



Hej hej!

Idag har mannen och jag mysdag här hemma. Det har vi planerat länge. Snart styr vi kosan mot min familj för att fira jul, så njuter vi av att vara hemma och mysa tills dess.

Vi började dagen med god äggfrukost. Sedan har vi bakat julgodis så det stått härliga till i köket. Jag har gjort mina favoriter Rocky road och cornflakescrisp, väldigt enkla. Och maken har gjort kolafudge och mintpastiller, det är hans säkra kort och smakar alltid himmelskt gott.

Till lunch blev det tomtegröt och nu står pinnekjøttet på spisen och om ett par timmar ska vi njuta av världens godaste middag! Tänk att jag gått miste om denna rätt i 22 år, men får hellre tänka att jag ätit den varje år i snart 6 år:).



MMMM, Rocky road är farligt gott 




Tror inte min familj kommer sakna julgodis under julen alla fall, och det här är bara hälften:).




Här kommer receptet på mitt julgodis jag lagat idag, om någon vill göra samma:).

Rocky road:

Färdigt på: 40 min

Ingredienser

600 g mörk kvalitetschoklad 70 % 
2 påsar dumlekola 
2 nävar minimarshmallows 
3 dl salta jordnötter 
1 dl skalade pistagenötter


Gör så här
1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
2. Blanda samtliga ingredienser.
3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.


Cornflakescrisp:

Ingredienser
100 g ljus mjölkchoklad 
1 block (250 g) nougat 
1 burk (350 g) nutella 
1 l cornflakes 
300 g mörk kvalitetschoklad 70 % 


Gör så här
1. Hacka den ljusa mjölkchokladen och smält den tillsammans med tärnad nougat och nutella i ett vattenbad (i en stor skål över en kastrull med kokande vatten). Ta av skålen från värmen.
2. Vänd försiktigt ner cornflakes i chokladblandningen.
3. Häll ut detta i en liten rektangulär form, 26 x 13 cm klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår.
4. Låt stelna i kylen och skär kakan i 2 x 4 cm breda bars/bitar.
5. Finhacka den mörka chokladen. Smält 1/3 av den i ett vattenbad, tag av skålen från värmen och rör i resten av chokladen tills allt smält. Låt svalna under omrörning till cirka 28 grader.
6. Doppa bitarna i choklad, gärna med hjälp av en gaffel. Låt dem rinna av på ett galler (med bakplåtspapper under).

Hoppas ni alla haft en mysig dag, 
tänk att snart är det verkligen Julafton!