torsdag 13. desember 2012

Angående att ha julgranen i en korg....


Det strömmar in med frågor här på bloggen och på Instagram angående vår julgran och hur det går att ha den i en korg, vart jag hittat korgen, varför vi har gran så tidigt osv.

Jag tänke jag kunde skrive ett inlägg här och berätta hur vi valt att göra.

Jag och min man firar jul i Sverige vartannat år hos min familj. De åren vi är där, som i år, blir julen lite kort här hemma i vårt hus. För mig som verkligen älskar julen och att julpynta, gäller det då att börja lite tidigare än vanligt och att göra så vi får njuta ordentligen till max innan vi lämnar vårt julehem för att fira jul i Sverige.

I år började jag pynta en vecka innan advent, och var helt färdig till första advent vilket betyder att vi får nästan 4 veckor att njuta av julen hemma.

Jag är uppvuxen med att julpynta till lucia och ta in julgranen till kvällen innan julafton. Det är jätte mysiga traditioner men för oss som inte har barn ännu kan man liksom göra lite som man vill och jag ville ha gran tidigt i år just för att få njuta av egen gran innan vi åker. Dessutom är jag trött på julen redan till nyår, så då brukar det mesta åka ut med en jäkla fart, haha och då är det härligt att man har Njutit massor av både pynt och gran, mens man tyckte det var helt magiskt mysigt och inte klä den dagen innan vi åker för att sedan kasta ut den en vecka efter att vi kommer hem, känns lite trist.

När det gäller julgranen och hur den står. I år köpte vi en Ädelgran vilket vi nog kommer fortsätta med alla kommande jular. Vi är inne på andra veckan med julgranen inne och inte ett barr har lossnat. Den är stibilare och faktiskt tycker jag den är vackrare än en skogsgran, och den luktar minst lika julmysigt som en vanlig gran tycker jag. 

 Korgen köpte jag i höstas på rea på Skeidar (norsk kedjebutik). I korgen står en kartong fyllt med tidningar, och uppepå detta står en bricka. På brickan står en helt vanlig julgransfot. Ca i mitten av korgen, så det är inga problem att vattna, jag använder alltid en petflaska jag fyller och vattnar med varje dag, oavsett om jag har granen direkt på golvet i korg så är det smidigast så tycker jag.

Julpyntet är både köpt och hemmagjort och går som ni ser i vitt, vilket jag är så nöjd med. Jag gillar röda detaljer till jul med det är mer i textilier osv.

Hoppas jag kunde hjälpa någon med lite tips!!!