søndag 5. juni 2011

Bröllopsdag ♥

Idag är det trehundrasextiofem dagar sedan vi sa JA till varandra i Köpenhamn. För att ta historien från början så började äventyret två dagar innan.
Allt var packat, klänningen, smokingen, packning inför honeymoon och ringarna låg i en ask i säkert förvar. Med fyllda väskor begav vi oss mot Köpenhamn. Där väntade två dagar med förberedelser av bla bröllopstårta, blommor osv. Vi hade även lite tid att njuta innan det stora kalaset, samt lite tid att andas och förstå vad som komma skulle.
Lördagen den 5 juni 2010 var det dags. Våra familjer hade ankommit hotellet i Köpenhamn där vi alla bodde och dagen med stort D var kommen.
Min förmiddag bestod av champagne och en makeover hos en jätte duktig frisör. Jag körde på en enkel look med lockar i håret och en ljus make up. Kände mig verkligen som en prinsessa.

När kyrkklockorna började ringa och jag stod där bakom dörren in till kyrkan höll jag på att svimma. Tack gode gud för att min älskade pappa stod där med mig och höll mig i ett stadigt grepp och kom med små vitsar för att jag skulle lugna mig, skämt som bara han och jag förstår. Jag har aldrig kännt något liknande i hela mitt liv. En blandad känsla av lycka, kärlek, nervositet och även en gnutta rädsla. Inte rädsla inför själva löftet till min man, utan mer för själva situationen, tänk att man gifter sig liksom.
Vigselseremonin var så vacker. Min storasyster läste en underbar dikt, en diktversion av Ulf Lundells Kärleken förde oss samman. Min svärmor läste också en dikt, som fick alla till gåshud. Vi gav våra löften till varandra, att älska varandra i nöd och lust och alltid stå vid den andres sida. När R sa JA brast jag ut i tårar som jag försökt hålla inne under hela seremonien innan. Man befann sig i ett lyckorus och svävade på moln.
Efter vigseln blev våra familjer serverade kaffe och våfflor. Vi gifte oss i den norska sjömanskyrkan i Köpenhamn, där det är tradition att bjuda på just detta. Under tiden var jag och maken iväg på fotosession. Bilderna blev helt underbara och man kände sig som en prinsessa där man sprang omkring och posade i parken där vi blev fotograferade.

Sedan var det dags för bröllopsmiddagen. Den var verkligen allt jag någonsin drömt om. Maten, talen, vinet, sällskapet allt var så perfekt och vi var så lyckliga.
Vår meny såg ut såhär. (På danska men det går bra hoppas jag;))

Tærte af nye kartofler og spinat hertil håndpillede rejer og blomkålscreme

Dampet kuller med æblevinaigrette og karamelliserede løg

Røget frilandskylling med asparges, rygeost og maggiurt

Dansk kalvefilet med morkel creme og nye gulerødder

Variation over rabarber med makroner og vaniljecreme



Dagen efter bröllopet åkte våra respektive familjer hem, och jag och MAKEN fortsatte till ett annat hotell där vi skulle spendera en natt för att sedan åka på vår efterlängtade hopeymoon. Hela juni spenderades på Hawaii. Vår bästa resa någonsin. Ett drömparadis utan dess like. Vi uppleve många roliga stunder där med vacker natur, snorkling, hajar, mat/smakupplevelser, shopping, sol & bad, historia och mycket, mycket mer. Första halvan av resan spenderade vi på Waikiki beach och andra halvan bodde vi i ett strandhus på en annan del av ön som heter Kailua, där vi verkligen levde paradisliv med ett par meter till stranden och allt vackert runt oss. Vi rekomenderar alla som vill uppleva något nytt och spännande att resa till Hawaii.
Detta blev en lång historia men tänkte det kunde vara kul att få berätta lite om vår fina dag som ligger oss så varmt om hjärtat. Och idag när vi har vår första bröllopsdag känns det lite extra sentimentalt såklart.



Bilderna har jag tagit nu idag. Tänkte att jag skulle göra fint på en bricka som symboliserar vår stora dag. Planterade mina vackra Begonior i mitt lilla drivhus. Plockade några ljuvligt doftande nyponrosor från min nyponbuske och satt i en liten roskopp från rosservisen, och så gick jag ner och plockade lite i min bröllpsask och tog fram vårt brudpar från bröllopstårtan. Nu kan vi se på det här hela dagen och nästan komma tillbaka till den här dagen för exakt ett år sedan ♥
Njut av dagen och må så gott. Ikväll bjuder maken mig på restaurang, så kvällen går i romantikens tecken!