onsdag 7. november 2012

Lingonriskransar


Nu är lingonriskransarna på plats i huset. Jag gjorde kraftiga kransar. Alla gör säkert på sitt eget sätt, men jag provade mig fram och efter lite irritation, några svordomar när allt gick dåligt provade jag en annan metod. 

Såhär gjorde jag:

Du behöver en färdig ring eller hjärta av lite kraftigare ståltråd, eller så kan man böja till själv. Jag hade 2 bågar från en doftranka, jag böjde till dessa till ringar. Till att binda kransen samman, behöver man bindståltråd, helst grön men jag hade bara svart och det gick bra det med. Jag kom fram till att följande var enklast. Bunta ihop många många små buketter med ris, som du klipper till lite så inte stjälkarna är onädigt långa. Så när man har kanske 20 små buketter med ris, jag tog ca 5 små stjälkar i varje liten bukett, så binder man omlott hela vägen, hur lätt som helst. Och så ett vackert band eller hampasnöre tex, blir fint att hänga upp kransen i.


Vi har nya gardiner i matsalen, och vi är så nöja. Det känns så hemtrevligt med hissgardiner, lite gammeldags  och mysigt tycker jag. 


Vackra rosor i den vackraste rosa färgen, köpta för 29 kr på Plantagen.



Det blev lite lingonris över, det har jag bara lagt runt på lite olika ljusfat, så dekorativt.


Den andra stora kransen fick plats på stora skåpet. Jag får sånna julkänslor att jag får lust att sjunga högt!!!



Som vanligt måste man ju prova sig fram vart saker och ting ska få ta plats. Tallrikshyllan var ett alternativ, men sedan hamnade den i fönstret alltså:).



Inte bara lingonris plockades med hem från skogen i Söndags. Lite gransris som står i spishyllan, luktar så gott. Och så lite gamla formar med ljus. 


Som ni ser behöll jag spetsgardinerna på sidofönstret, tyckte det ramade in fönstret fint tillsammans med en hissgardin i mitten.


Helhetsbild över matsalen just nu. Mycket vitt som jag gillar, men lite mörka detaljer i belysningen och en del silver också som krukor och lykta. 



I skåpen nederst i stora skåpet, förvarar vi vårt finbestick, linne och lite porslin.


Ett fårskinn har flyttat in, faktiskt har jag aldrig ägt ett tidigare. Men gud så fint det är och så varmt och skönt att gå på. Luktar dock pinnekött (norsk julmat av får) haha.


Azalea är min favoritblomma såhär års, så vacker och lättskött. 


 Igår hade jag min kära svärmor på besök hela dagen lång, samt hennes väninna. Vi åkte till Stoff og Stil, där fick jag tyger av svärmor, så nu ska jag sy en stor duk i lintyg till matsalen, samt kuddar i vackert jultyg. Nu har jag projekt så det räcker till jul. Fick också garn och nya stickpinnar, så nu ska jag sticka julgranspynt om jag klarar det. Har även lite möbelprojekt, som jag visar er när det är klart. Men det dröjer nog till jul:).

Tänk, om 3 veckor ska hela mitt hem vara julpyntat, jag vill njuta länge av julen och de åren vi firar i Sverige, som i år, vill jag ha jul hemma länge innan vi lämnar allt mysigt i hemmet och firar hos min familj! I helgen ska vi åka ner till julgransplanteringen (bor brevid en gård som har självhugg och julbutik), så vi ska "boka" årets gran redan nu, och så åker vi ner och hugger det till advent:). I år har jag nya planer på julgranen, ska bli kul att visa er.

Jag vill hinna med mycket i år. Pepparkaksbak, lussebullebak, julkortspyssel, besöka vänner för grötlunch, byta klappar, gå långa promenader i snön, åka lite skidor på makens hytta...listan kan göras lång. 

Önskar DIG en strålande onsdag!