lørdag 3. november 2012

Alla helgona- Till minne av en älskad



Alla helgona idag, och vi tänder ljus för våra kära som inte finns med oss längre. Jag tänder ett speciellt ljus, för en älskad morbror som inte finns på jorden längre. Den här ljuvliga texten, som är Peter Jöbacks sång "En sång om oss" betyder så oerhört mkt för mig, då jag ramade in den och la på hans gravsten under begravningen.  Ni vet de personerna i ditt liv som du alltid kan lita på, som lyser upp hela rummet med sitt leende, som får dig att kikna av skratt och som är så otroligt godhjärtad, min morbror var den personen!

Saknaden kommer jag alltid bära med mig, men alla minnen ligger så tryggt bevarade i mitt hjärta att jag kan plocka fram dem när helst jag vill, och då är jag nära DIG igen!

En sång om oss


Men du, du är skön som livet

En dikt nån skrivit så kärleksfull
Den sången hörs ibland
rör sig från sagans land 
en sång om oss och den skrevs för vår skull



Vår tid var som junikvällen
Som ett smultronställe 
i kärt förvar
Du var så vacker så
någon jag tänker på
vi var nåt helt som jag önskar fanns kvar



Vildavlar blommar på en äng, 
som någon drömt om för längesen
Någon har vilat mot den stenmur,
som nu ger mig stöd
Någon har suttit här nånstans
lycklig som jag när framtiden fanns
Någon har gråtit av förtvivlan,
kärleken var död
Sjungit i sin nöd, det ger mig tröst ännu



så spröd som en dröm man glömmer
är den sång jag gömmer uti min själ
den skapar bilder än
en gång för längesen
en sång omn oss den som ville vårt väl



Det finns en stig uti min skog
där nån gick först som kanske förstod
Någon som älskade att leva
fast för längesen
Någon har vilat här nånstans
och varit glad för allting var hans
någon har gråtit i förtvivlan, kärleken var död
sjungit i sin nöd, det ger mig tröst ännu



Vår tid var som junikvällen, 
som ett smultronställe i kärt förvar
du var så vacker så
någon jag tänker på
vi var nåt helt som jag önskar fanns kvar



För du, du är skön som livet
en dikt nån skrivit, så kärleksfull
den sången hörs ibland, rör sig från sagans land
en sång om oss
och den skrevs för vår skull 


Tänder ni också ett ljus för era kära idag?