tirsdag 15. januar 2013

Vårt hus sett utifrån


Jag har fått en del frågor om jag kan visa huset sett utifrån. Och självklart vill jag det. Bara så ni vet så är detta ett extra långt inlägg:).

Vi bor i ett hus längst ned i ett litet villaområde idylliskt på landet. Den lilla vägen slutar här, så vi har inga grannar framför oss. Vårt hus ligger alltså sist ut här, på en kulle. Vårt hus ses i mitten här. I bakgrunden skymtar Drammensfjorden och lite fjäll.


Här där jag fotar ifrån nu är den gemensamma parkeringsplatsen. 
Minns så himla väl när vi skulle på visning av huset och vi gick längs vägen här ned till huset. Det var i februari 2011 och det var precis samma väder som idag. Jag kände mig redan hemma den dagen!


Om man går till vänster på bilden ovan och sdan ner till höger efter det vita huset, kommer man till den här lilla vägen. En gångväg längs en bäck. Det är i slutet på den här vägen vårt hus ligger.


Halvvägs i backen står jag nu. Bäcken är så vacker när den frusit till is.



Nu närmar vi oss vårt hus. Grannes röda hus först.



Vägen precis under vårt hus.


Och där kommer vårt hus.





Här står jag på gångvägen precis under vår tomt. Vår tomt går hela vägen ner till vägen börjar, så i sluttningen här ska vi plantera äppelträd så småningom.


Här till vänster skymtar man den lilla miniversionen av huset, vår bod:).




I våras renoverade vi hela fasaden av hela huset på övervåningen. Då byggdes det vackra krönet som vi ritat själva i sann bondeanda!


Runt gräsmattan växer en gul ölandstok från försommar till sen höst.



Vår lilla skog som vi kallar det. På vintern ser det inte så kartigt ut. På sommaren däremot är det en hel skog:).


Vackert skogsområde precis mittemot vår tomt.


Jag traskade över till grannes uppfart. Där han han byggt en liten ankdamm och ett hus, se så söta där de värmer sig där inne.


Vårt hus längst till vänster.


Lantligt och vacket område, som vi har drömt om!



Vackert naturstilleben utanför huset.


Tillbaka på tomten. Det här är det första man ser när man kommer ner till vårt hus. Vid första anblicken tror man ju att detta är huset. 


Men det är en undervåning också:). 


Stentrapp ned till ingång och trädgård.


Ingång till terass, där det finns dörr ut från köket direkt ut på terassen.



Älskar fönsterdörrarna, ger charm åt huset.



När man kommer ned trappen, kommer man till ingången. Som jag skrev tidigare renoverade vi hela fasaden uppe, i sommar ska vi ta hand om muren nere och terassen nere:).





Gamla gedigna lampor, gillar dom massor!



Vår lilla perennrabatt vi satt i höstas. Hoppas rosorna blommor för fullt i sommar.



Nu har vi kommit runt huset och är nere på terassen.






Trädgården framför huset lagt i snö.



Den lilla boden vi byggde i påskas. Det här är under terassen och under vårt kök på övervåningen, så här uppe (man skymtar terassen som går ut) sitter vi på sommaren. Allt till vänster på bilden är hallonbuskar.


Små tujor och buxbom, snötäckta:).


Och detta får bli sista bilden på min lilla rundvandring. Nu längtar jag efter att plantera de första vårblommorna, pynta på terassen med planteringsbord, ljuslyktor osv. Sätta upp blomlådor och pynta vid entreen. Det är en mysig tid när våren kommer när man har eget hus och trädgård:).


Hoppas ni tyckte det var roligt att se utsidan av vårt hus, och att ni orkade er igenom bildkavalkaden:).

Ja, så här bor alltså vi:).

Stora kramar!