torsdag 10. januar 2013

Ärvda bestick blir som nya


Jag är väldigt glad i gamla saker, loppis och antikviteter. Men jag har också en mamma som är likadan. Vi byter ofta saker och ger varandra små presenter när vi ses. För flera år sedan fick jag ett bestickset av henne och pappa som hon ärvt. Det heter Wasa. Då var det ganska ärgat och mörkt. Jag försökte för flera år sedan att ta till ett husmorsknep med salt, vatten och folie. Jag var inte så gammal då och inte lika klok som idag, haha så jag använda bara varmt kranvatten då vilket ju självklart inte går, så resultatet blev ju totalt "ingen skillnad". Jag gav upp och har inte tänkt mer på besticken utan har haft de liggandes i en låda. Tills igår. 


Besticken var ännu mörkare igår än för flera år sedan och jag tänkte väl aldrig att jag skulle klara att få de fina igen. Men så kom jag på att jag skulle testa ännu en gång. Jag ångrar så att jag inte fotograferade under tiden för skillnaden är så stor att jag tror inte det är sant. Det var verkligen svart mot vitt!


I alla fall så kokade jag upp två liter vatten. La folie i vasken så det täckte hela botten. La ner besticken fint uppradade så alla låg fritt på folien. Så hällde jag över 2 dl vanligt salt, men jag tog också ett mar matskedar kanske 3, med hjorthornssalt och strödde över. (Jag är inget proffs så jag har ingen aning om ifall det här är skadligt för silvret eller ej bara så det är sagt). Så hällde jag det kokande vattnet över, det poffar till lite när kokande vatten kommer i kontakt med hjorthornssaltet men det är ingen fara:). På, jag skojar inte, några sekunder gick mitt älskade bestick från svart till skinande rent silver. En av gafflarna stack upp lite över ytan,och den var svart, jag puttade ner den igen och plötsligt var hela gaffeln skinande blank:).


Jag är säkert inte först med att testa det här men för mig var det helt magiskt hur fint det blev. Mannen blev lyrisk och ville att vi skulle använda besticken direkt:).


Gillar det vackra emblemet på toppen.



Det är fortfarande lite fläckar här och där men på det stora hela är det som nytt!


Det är ett set om 5, så jag får duka med dessa när vi har parmiddagar:).


Kan man bli kär i bestick? I så fall är jag det NU!



Vitt, silver, glas och rosa rosar är så vackert tillsammans.




Jag undrar vem som hållt detta i sin hand och ätit med det genom åren.


Nu börjar vi ha en liten samling av bestick vilket känns så himla kul. Vi har vardagsbestick (de svara biffbesticken som alla har). Så har vi ett set till med vardagsbestick fast lite finare med vita handtag som jag dukar med på helgerna. Så fick vi i juklapp av svärföräldrarna förra året finbestick i silver som heter Solingen. Och så har vi nu dessa vackra så nu kan vi duka med lite olika då och då, vilket jag tycker är jätte skojigt.


Men som sagt, om någon vill testa att få ärgat silver skinande rent igen så är mitt tips 2 liter kokande vatten, folie, vanligt salt och hjorthornssalt.

Tack för att du läser min blogg. 

Ha en fin Torsdag!