tirsdag 14. august 2012

Gamla krämtallrikar



Jag fortsätter med shoppingen från Danmark, hoppas ni inte tröttnar.

Innan sommaren skrev mamma och jag listor på vad i skulle leta efter på loppis under sommaren. En av punkterna på listan var gamla djupa tallrikar, gärna lite gulvita med blommor på. Min mormor hade sådana när jag var liten, och jag får nästan tårar i ögonen när jag tänker tillbaka på de varma sommardagarna på hennes gård när man fick krusbärskräm eller rabarberkräm i dessa vackra tallrikar med mjölk över, åhh gud så gott. Jag hittade i alla fall tallrikar som var jätte lika hennes, och de pryder nu tallrikshyllan. Jag fick 5 st för 35 kr, och de är riktigt gamla, kap!


En annan sak som jag hittade var en fin vattenflaska. Den ska jag ha på bordet med vatten i, fint att ha när man har middagsgäster istället för en vanlig traditionell karaff, den rymmer 1 liter och är märkt med 1000 ml. Den fina handduken känner nog många igen, jag fick den för en tia då den legat som skyltning i ett fönster, men inte en skråma hade den:).


Det var allt för idag! Hoppas ni har en fin tisdag!